Stress en weerbaarheid

Wat is stress

Over stress bestaan veel misverstanden. Die spanning in je hoofd of in je lichaam hoeft niet altijd negatief te zijn. Sterker, we hebben allemaal wel een beetje stress nodig om scherp te blijven, om alert te reageren en om geconcentreerd te kunnen werken.

Het is de spanning die we voelen als we voor uitdaging staan. Als we ons voorbereiden op een wedstrijd, de huwelijksdag eraan kom, examen moet worden gedaan of als er op het werk een bijzondere klus moet worden geklaard.

Die stress zorgt ervoor dat je alert wordt. Alle zintuigen worden op scherp gezet zodat je adequaat kunt reageren op situaties. Er komt adrenaline vrij in je lichaam, dat ook wel het vecht- of vluchthormoon wordt genoemd.

Dit gevoel verdwijnt ook weer vanzelf als de bijzondere gebeurtenis voorbij is. We noemen dat positieve stress.

Het probleem zit bij negatieve stress en vooral als die lang aanhoudt of te vaak terugkeert. Die bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door verhoogde werkdruk, spanningen in relaties, het verlies van een dierbare of door schulden.

Wat is weerbaarheid

Met weerbaarheid wordt bedoeld dat je voor jezelf kan opkomen. Stress heeft natuurlijk ook alles te maken met persoonlijke weerbaarheid. Niet iedereen is nu eenmaal op dezelfde manier bestand tegen spanningen.

Vooral bij kinderen is die weerbaarheid in de ontwikkeling van grote betekenis. Het werkt preventief als je op een handige manier voor jezelf op kunt komen. Je voelt jezelf sterk en je kunt met respect voor de ander je grenzen aangeven.

Waar loop je tegenaan bij negatieve stress

Negatieve stress leidt bijna altijd tot:

  • Extreme nervositeit
  • Hoofdpijn
  • Overspannenheid
  • Depressies
  • Slapeloosheid.
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Frustraties
  • Eerder huilen
  • Verminderde concentratie
  • Vergeetachtigheid
  • Niet kunnen denken in oplossingen.

Positieve kanten van Stress

Stress hoort bij het leven en we hebben het af en toe ook nodig. Het zorgt ervoor dat we, als het nodig is, vluchten, vechten of bevriezen. Dit stamt uit de oertijd toen de mens zich moest redden in gevaarlijk of bedreigende situaties. Nu praten we meer over de spanning die ons helpt om een prestatie te leveren, maar waarbij we gezond blijven.

Voorbeelden waarbij we positieve stress nodig hebben:

  • Leveren van een prestatie
  • Een wedstrijd die je gaat spelen
  • Een optreden, denk aan zang/dans/toneel
  • Verliefdheid.

Wat doe je eraan

Stress

Hoe kan een coach u helpen? De coach heeft geen toverstafje en met handoplegging gaat uw stress ook niet voorbij. Het is vooral praten en analyseren, de oorzaak vinden. Naar een werkbare oplossing toewerken, waardoor de stress verdwijnt of in elk geval sterk vermindert en hanteerbaar wordt voor de betrokkene.

Anita Boots maakt daarbij bijvoorbeeld gebruik van de HeartMath methode, een interactief computerprogramma, waarin hartslag en hartritme een belangrijke functie hebben en waarmee volwassenen èn kinderen handig leren omgaan met stress. Een methode die overal ter wereld door coaches en therapeuten wordt toegepast. Een stapje daarvoor kan een weerbaarheidstraining zijn.

Weerbaarheid

Heb je moeite met opkomen voor jezelf, dan loop je het risico dat pesters je opzoeken, dat je een doelwit van ze wordt. Of heb je faalangst, is er stress? Een weerbaarheidstraining kan je hierbij helpen.

De weerbaarheidstraining die hiervoor geschikt is heet ‘Rots en Water’ en is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Anita Boots is daarvoor gecertificeerd coach en de training maakt vaak deel uit van haar coachingstrajecten voor kinderen. ‘Rots en Water’ is een weerbaarheidsprogramma dat in de praktijk ook een uiterst effectieve anti-pest methode is gebleken. De training heeft als doel het verbeteren van zelfbeheersing, zelfreflectie, zelfvertrouwen en van communicatieve en sociale vaardigheden.

Over Tis-Oke

Werktijden

  • Maandag 08:30 - 17:30
  • Dinsdag08:30 - 17:30
  • Woensdag 08:30 - 17:30

Contactgegevens

Anita Breetveld-Boots

Castricum

info@tis-oke.nl

0610614693

Social Media

Contactformulier