Mijn werkwijze is uniek.

Dat kan ik zeggen omdat ik ervaringsdeskundige en breed opgeleid ben. Dat maakt dat ik op maat werk. Ervaringsdeskundige ben ik als sensitieve echtgenoot en ouder van twee kinderen, waarvan een (hoog-)sensitieve zoon. Verder ben ik werkzaam als leerkracht en intern-begeleider op een basisschool.

Op maat werken houdt voor mij in dat ik, voordat ik een traject aanga met een kind, in gesprek ga met de ouders/verzorgers. Daarna houd ik een intake met het kind. Tijdens deze intake observeer ik, waarbij ‘aandachtig’ luisteren een belangrijk onderdeel is. Vandaaruit kies of schrijf ik een ‘programma’ wat ik zie als een recept. Dit recept verzamel ik in mijn Nooitafkookboek. Na jaren van lesgeven, moeder zijn en drie jaar kindercoaching is het boek al goed gevuld, maar er passen altijd weer nieuwe recepten in. Mijn recepten zijn een basis en kunnen altijd aangepast worden. Een snufje van dit erbij en grammetje van dat eruit. Een onsje meer of minder. Voor ieder wat wils.

Om op maat te werken zet ik regelmatig mijn ongebreidelde fantasie in. Dat doe ik bijvoorbeeld door ‘helende’ verhalen voor kinderen te schrijven. Uitgangspunt van het verhaal is de problematiek van de coachee beschrijven, zodat die geholpen wordt.

Basistraining

Ik werk vanuit een basis. Dat kan de: Ik ben Oké training zijn, de HeartMath training, de Rots en Water training gecombineerd met methode A of B, Leren leren of de ‘Ik leer anders training. Daarnaast maak ik uitstapjes naar andere materialen of ik bedenk ik zelf, of samen met het kind een programma en kiezen we tools.

Veiligheid

Als coach is het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen bij de coach. Wat bijzonder is dat als ouders met kind bij mij komen, die veiligheid er meteen is. Ik heb iets waardoor kinderen het fijn vinden bij mij. Er zijn nog nooit leerlingen bij mij geweest die moeite hadden met afscheid nemen. Of niet meer wilden komen. Vaak willen ze blijven, ook als het traject is afgesloten.

Voorbereiden

Ik bespreek met ouders hoe ze het beste hun kind kunnen voorbereiden als ze de training bij mij komen doen. Vaak weten de ouders het antwoord zelf. Ze kennen immers hun kind het beste. Ook geef ik ze de tip om mijn site met de kinderen te bekijken en dan mijn foto te laten zien.

Helende verhalen

Hoe werkt dit?
Het kind identificeert zich met de hoofdpersoon. Het zal de oplossing, aangeboden in het verhaal toepassen in zijn eigen situatie. Door in het verhaal gebruik te maken van informatie over de omstandigheden van het kind; zijn vriendenkring, hobby, lievelingsdier, knuffels, taalgebruik en zijn/haar probleem, zal het helende verhaal steeds meer gelijkheid vertonen met de situatie van het kind. Door het taalgebruik aan te passen aan die van het kind komt het verhaal dicht bij het kind. In een helend verhaal wordt gebruik gemaakt van veel zintuiglijke woorden en veel herhalingen. Soms wordt de vorm van een versje of gedichtje gebruikt. Het uitgangspunt is het verhaal dicht bij het kind te laten komen. Op deze manier wordt het onderbewuste wordt, ongehinderd door cognitieve barrières. Het kind zal de perspectieven, die meestal niet expliciet vermeld worden, gebruiken als een voor hem gepaste oplossing voor zijn/haar probleem. Deze helende verhalen kunnen goed gebruikt worden voor kinderen die o.a. te maken hebben met rouw, echtscheiding, faalangst, minderwaardigheidsgevoel of mishandeling.

Ontspanningskalender

Het is belangrijk dat kinderen leren ontspannen. In deze jachtige tijd wordt daar nog weleens aan voorbij gegaan. Met behulp van de ontspanningskalender van Veronique Benoit en Ariane Moreels zet ik oefeningen in. Zelf ben ik ook een ontspanningskalender en -boek aan het ontwikkelen, gerelateerd aan mijn boeken: ‘De gekleurde heks’ en ‘De heks van Villa Zeldenrust. Het zullen oefeningen worden waarbij ik de zeven heksen uit mijn boek een functie geef. Dit is nog in het beginstadium. (mei 2015)

Aandacht

Samen met de kinderen bespreek ik wat aandacht is. En waarom het belangrijk is dat je je aandacht ergens bij houdt. Als je denkt aan je werk, dan ben je met je aandacht bij je werk. Dat is oké. Je werkt goed door en bent op tijd klaar. Als je denkt aan alle geluiden om je heen, dan ben je daar met je aandacht. Dan voel je je Ojee want dan kom je niet op tijd klaar met je werk. Samen met kinderen maak ik daarom aandacht kaartjes. Vaak worden deze op hun tafel op school geplakt. De functie hiervan is om de leerling alert te houden op…. Waar moet je aandacht zijn.

Werkhoudingskaarten

Naar aanleiding van de Meichenbaum kaarten heb ik een werkhoudingssysteem ontwikkeld om kinderen te stimuleren structuur in hun werk te krijgen. Door middel van houdingskaarten legt een kind stappen neer, die de goede werkvolgorde en of houding aangeven.

Het gaat erom dat kinderen de stappen die nodig zijn om tot werken te komen zelf bedenken en zichtbaar maken. Dat gebeurt met behulp van kaarten. De kaarten worden in de goede volgorde gelegd en daarna d.m.v. klittenband op een placemat geplakt. Omdat de kaarten gewisseld kunnen worden, kan het systeem voor diverse doeleinden ingezet worden. Aan de achterkant van de placemat is een opbergruimte waar de overige kaarten in opgeborgen kunnen worden. Zodat alles gestructureerd blijft. Inmiddels is in opdracht van mij iemand kaartjes aan het ontwerpen, zodat de afbeeldingen uniek worden. Hieronder een voorproefje van de aandacht kaartjes.

Nog meer Tools

Mijn koffer is groot, dus te veel om in mijn portfolio te beschrijven. Ik noem er nog een paar en verder moet u zich maar laten verrassen door de coach. Kaarten van Helen Purperhart, Eigenwijsjes, kwaliteitskaarten, Engelenkaarten, kaarten van ExMocise en nog veel meer.

Over Tis-Oke

Werktijden

  • Maandag 08:30 - 17:30
  • Dinsdag08:30 - 17:30
  • Woensdag 08:30 - 17:30

Contactgegevens

Anita Breetveld-Boots

Castricum

info@tis-oke.nl

0610614693

Social Media

Contactformulier